Puls Historii

Portal historii
gospodarczej Polski

w schowku Tylko dla zalogowanych czytelników
zaloguj się
lub zarejestruj
dodaj do schowka

Vanderbilt - miliony z logistyki

KUP LICENCJĘ
Marcin Dobrowolski
Pin It email print

Na transporcie i logistyce zarobić można olbrzymie pieniądze. Składnikami sukcesu są: odpowiednie pole działania, sprzyjająca koniunktura, odwaga i inteligencja. Wszystkie te elementy posiadał Cornelius Vanderbilt, protoplasta słynnej rodziny amerykańskich przedsiębiorców.

Cornelius urodził się w w maju 1794 r. w biednej rodzinie niderlandzkich imigrantów z miejscowości Bilt. Oznaczające pochodzenie 'van der' stało się w Ameryce częścią nazwiska zasymilowanej familii. 

Ze względu na trudności ekonomiczne Vanderbilt zakończył edukację w wieku zaledwie 11 lat i nigdy jej nie dokończył, powtarzał zresztą: "Gdybym pobierał naukę w szkole to nie miałbym czasu żeby nauczyć się czegokolwiek innego". Już w młodym wieku rozpoczął pracę w firmach przepraw promowych rodzinnego miasta, zajmował się tam transportem towarów między Staten Island a Manhattanem. Już po pięciu latach, jako szesnastoletni młodzieniec założył własną firmę przewozową skutecznie konkurującą z doświadczonymi armatorami.

Początek XIX wieku to lata wojny Stanów Zjednoczonych z Wielką Brytanią, konfliktu będącego pokłosiem niedawnego wybicia się na niepodległość zrewoltowanych kolonii oraz wsparcia, jakiego udzieliły one rewolucyjnej Francji, a później Napoleonowi. W 1812 r. Vanderbilt wygrał przetarg na zaopatrywanie fortów rozmieszczonych wokół Nowego Jorku. Spisał się znakomicie wykorzystując do tego celu szybkie żaglowce-szkunery, które zwinnie unikały ognia angielskich dział. Choć były mniej ładowne od dotychczas wykorzystywanych, to małe straty jakie ponosiły zapewniały lepsze zaopatrzenie w broń, żywność i amunicję. 

W kolejnych latach zwrócił uwagę na mające olbrzymie znaczenie w amerykańskim handlu połączenie promowe pomiędzy Nowym Brunszwikiem a Manhattanem. Kilka lat wcześniej (przed 1818 r.) zostało ono zmonopolizowane przez przedsiębiorców i innowatorów maszyny parowej Roberta Fultona i Roberta Livingstona. Narzucili oni bardzo wysokie stawki za przewóz towarów między Filadelfią a Nowym Jorkiem. Inteligencja Vanderbilta - umiejętne zarządzanie łańcuchami dostaw oraz chęć zajęcia miejsca dotychczasowych liderów skłoniła go do narzucenia bardzo niskiej marży. Konkurenci oskarżyli go o stosowanie nieuczciwych cen w celu biznesowego zniszczenia rywali, sprawa trafiła nawet przed Sąd Najwyższy. Jednak w trakcie procesu Cornelius wykazał, że na usłudze wciąż zarabia, dlatego pozew został oddalony. 

W 1840 r. Vanderbilt miał już 100 statków, które zapewniały transport towarów i ludzi po rzece Hudson. Uważany był wtedy za największego pracodawcę w Stanach Zjednoczonych.

Kiedy w drugiej połowie lat 40. w Kalifornii wybuchła gorączka złota jednym z najpoważniejszych problemów była komunikacja między dwoma wybrzeżami USA zapewniana dotychczas przez karawany osadników. Były one narażone na ataki Indian i przestępczych grup a także musiały zmagać się z trudną przeprawą przez wysokie góry. Na transkontynentalną trasę kolejową trzeba było czekać jeszcze dwadzieścia lat. Vanderbilt stworzył wtedy połączenie intermodalne, które umożliwiało podróż zarówno ludzi, jak i cennego kruszcu. Statki ze Wschodniego Wybrzeża płynęły do Nikaragui, a następnie z zachodniego brzegu tego kraju do Kalifornii. Ze wschodu na zachód ciągnęły tysiące poszukiwaczy złota, z zachodu na wschód transportowany był zaś cenny kruszec.

Cornelius Vanderbilt bardzo wcześnie zaangażował się w rozwój kolei widząc w niej, i słusznie, potencjalne źródło bajecznych przychodów. Jego zaangażowanie doprowadziło nawet do tego, że w 1833 r. stał się jedną z ofiar poszkodowanych w pierwszym wypadku kolejowym w USA. W konsekwencji wykolejenia wagonu doznał złamania żebra i przebicia płuca które przypłacił kilkumiesięczną hospitalizacją. Być może to traumatyczne doświadczenie ograniczyło początkowo jego inwestycje w transport kolejowy, choć dla nas i tak mogą się one wydawać imponujące: od 1844 r. obsługiwał bowiem jedno z najważniejszych połączeń USA, między Bostonem a Nowym Jorkiem. 

Vanderbilt miał niezwykłą intuicję. Potrafił wyczuć ten odpowiedni moment, w którym należy zainwestować, ale mimo sentymentów nie miał też oporów przed wycofaniem kapitału w momencie, w którym uznał, że inwestycja staje się nieopłacalna. Właśnie dlatego w latach 60. rozpoczął stopniowe wyprzedawanie biznesu promowego i rozwój odnogi kolejowej.

Pierwszą (i tak naprawdę jedyną) wielką porażkę poniósł Vanderbilt w 1873 r., kiedy wybudował linię do Chicago i starał się przejąć kontrolę nad spółką zarządzającą koleją Erie Railroads należącą do Jaya Goulda. Na próbie tej Cornelius stracił 7 milionów dolarów. 

Vanderbilt już za życia zdobył sobie opinię człowieka skąpego i wyjątkowo bezwzględnego. Jednemu ze swoich dawnych wspólników napisał: "Chciałeś mnie oszukać. Nie pozwę cię, proces jest zbyt wolny, ale zrujnuję cię." Był też niezwykle głębokim narcyzem, mawiał podobno, że kobiety kupują akcje, ponieważ jego podobizna znajduje się na papierach wartościowych. Był dwukrotnie żonaty, za każdym razem z bliskimi kuzynkami. W swoim testamencie wydziedziczył niemal wszystkich synów, 95% majątku przekazując równie bezwzględnemu co on synowi Williamowi, resztę rozdysponowując między córki. 

Zmarł 4 stycznia 1877 r. 

W dniu jego śmierci zawaliła się należąca do niego hala terminalu kolejowego w Nowym Jorku. 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu izamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.

Teksty Polskiej Agencji Prasowej

Komentarze

Czytaj także

Ostatnia misja Paderewskiego Wybitny polski pianista Ignacy Jan Paderewski zmarł rano, 29 czerwca 1941 r. w hotelowym apartamencie na Manhattanie. Przyczyną śmierci było zapalenie płuc, ale jak wykazała sekcja zwłok, od dawna cierpiał na raka jelita grubego, który rozpoczął przerzuty na płuca. Mimo ciężkiej choroby do końca życia pełnił funkcje publiczne.

Polski Kodeks Handlowy Aż 69 lat obowiązywał w Polsce Kodeks Handlowy wprowadzony rozporządzeniem Prezydenta RP z 27 czerwca 1934 r. Jak łatwo policzyć, nowy Kodeks Prawa Handlowego zastąpił go w 2003 r., obowiązywał więc m.in. przez cały okres Polski Ludowej.

Jak zmieni się flaga Wielkiej Brytanii? Zwycięstwo w referendum zwolenników opcji #Brexit może spowodować rozpad kolejnej unii, czyli Zjednoczonego Królestwa. Brytyjski Union Jack, czyli flaga państwowa będzie mogła w takim przypadku być zmieniona i zmiana ta z pewnością będzie szokująca.

Gest angielskich łuczników Podczas jednego z europejskich szczytów w 2008 r. prezydent Kaczyński dyskutując z Sarkozym użył w stosunku do francuskiego kolegi gestu angielskich łuczników. Nieświadome wyciągnięcie dwóch palców dłoni wierzchem skierowanej do rozmówcy pociągnęło natychmiastową, wręcz brutalną reakcję Sarkozy'ego - użył siły, aby sytuacji nie zauważyły kamery telewizyjne.

Tunel Napoleona na wojnę z Anglią - Brytyjczycy mają wielkie szczęście, ponieważ nikt im nigdy nie wytłukł porcelany. - faktycznie wiele czynników wpłynęło na bogactwo Imperium, ale jednym z nich jest z pewnością możliwość (a czasem groźba) zastosowania splendid isolation, którym wielokrotnie Londyn szachował europejskich partnerów.

Adolfa Hitlera wycieczka po Paryżu O godzinie szóstej rano 23 czerwca 1940 r. na podparyskim lotnisku le Bourget wylądował specjalny samolot z przywódcą III Rzeszy. "Zawsze chciałem zobaczyć Paryż!" - Adolf Hitler przybył do stolicy pokonanej Francji aby zrealizować swoje dziecięce marzenie.

Pierwszy sowiecki nalot na Warszawę Już dzień po rozpoczęciu inwazji III Rzeszy na ZSRR rozpoczęły się naloty sowieckie na ważne węzły transportowe zlokalizowane za linią nieprzyjaciela. Jednym z najważniejszych była Warszawa z jej mostami, fabrykami i rozbudowanym węzłem kolejowym. Temat radzieckich bombardowań był w PRL zakazany.

Andrzej Kondratiuk nie żyje Jeden z najznakomitszych polskich reżyserów i scenarzystów Andrzej Kondratiuk zmarł dziś w nocy - taką informację przekazał na Facebooku jeden bliskich znajomych zmarłego. Stowarzyszenie Filmowców Polskich, którego reżyser był członkiem, potwierdza tę wiadomość.

Pierwszy polski spis powszechny Z czego znamy Sejm Wielki? Oczywiście z uchwalenia pierwszej polskiej konstytucji. Mało czasu w szkołach poświęca się na inne decyzje parlamentu, który przez cztery lata pracował w pocie czoła nad reformą Państwa. Jedną z takich epokowych uchwał była decyzja o przeprowadzeniu pierwszego polskiego spisu powszechnego.

Polska robakiem stała Gospodarka Rzeczpospolitej Obojga Narodów oparta była m.in. na eksporcie zboża, drewna i... robala. Niepozornemu pluskwiakowi żerującemu na łąkach nasi przodkowie zawdzięczali bogactwo, czerwone stroje i nazwę miesiąca czerwiec. Eksploatację tej żyły złota zakończyło odkrycie tańszego zamiennika z Meksyku.

Potrzebna ochrona polskiej flagi Flaga Polski jaka jest - każdy widzi i na podobnie zadane pytanie wszyscy zgodnie odpowiemy: "biało - czerwona". Kiedy jednak spojrzymy na zgromadzenia Polaków, podczas których tradycyjnie używa się naszych symboli narodowych, zobaczymy zaskakującą różnorodność sztandarów. Czy nie należy tego zmienić?

Kalendarium

1941-06-29 Ostatnia misja Paderewskiego

1934-06-27 Polski Kodeks Handlowy

1941-06-23 Pierwszy sowiecki nalot na Warszawę

Oni wybrali Polskę

Anglicy z Marek pod Warszawą
Podróżujący szosą radzymińską mijają na wyjeździe z Warszawy…

Milijony z musztardy
Przedsiębiorcze kobiety często zmuszone są ratować swych…

Lukrowany biznes A.Blikle
Trudno w to uwierzyć, ale kiedyś szwajcarscy rzemieślnicy…

więcej

Redakcja poleca

Kozacy piszą list do sułtana
Znakomity obraz rosyjskiego malarza Ilji Riepina powstawał…

Okrutne eksperymenty cesarza Fryderyka
Język pierwotny, język pierwszych ludzi, którym posługiwali…

"D-Day" w kampanii reklamowej
Kiedy The History Channel postanowił zorganizować kampanię…

Krawat - krótka historia męskiego zwisu
"Zwis męski ozdobny" to handlowe określenie krawata…

Rekonstrukcja czy deprecjacja? O trywializowaniu wojny
"Verdun jest symbolem okrucieństwa i bezsensu wojny." -…

Jan Żyliński o idei budowy Łuku Triumfalnego w Warszawie (WIDEO)
Pomnik triumfu polskiego oręża w Bitwie Warszawskiej 1920 r.…

Rajd śmierci: wyścig Paryż-Madryt w 1903
Wieczorem, 24 maja 1903 r. trwający od kilkunastu godzin…

Narkotyki naszych dziadków
Używki są stare jak świat. To truizm, ale wart przypomnienia…

Skąd się wzięła herbata Earl Grey?
Termin earl to najstarszy i niegdyś najwyższy angielski…

Depilacja z Hitlerem
Zgodnie z wyrokami Federalnego Sądu Konstytucyjnego zakazana…